• 24/7 bereikbaar
  • Gratis levering
  • Ophang service
  • Kunst met certificaat
  • 24/7 bereikbaar
  • Gratis levering
  • Ophang service
  • Kunst met certificaat

Minimalisme / Nul Kunst / Concrete Kunst

Sorteren op:
Jan Hendriks: 13 14 (zonder titel)

Jan Hendriks: 13 14 (zonder titel)

€ 1.260,00

€ 1.400,00

Beschikbaar
Jan Hendriks: 12 03 (zonder titel)

Jan Hendriks: 12 03 (zonder titel)

€ 1.400,00

Beschikbaar
Jan Hendriks: 10 41 (zonder titel)

Jan Hendriks: 10 41 (zonder titel)

€ 1.400,00

Beschikbaar
Jan Hendriks: 10 39 (zonder titel)

Jan Hendriks: 10 39 (zonder titel)

€ 675,00

€ 750,00

Beschikbaar
Jan Hendriks: 10 14 (zonder titel)

Jan Hendriks: 10 14 (zonder titel)

€ 1.400,00

Beschikbaar
Jan Hendriks: 09 06 (zonder titel)

Jan Hendriks: 09 06 (zonder titel)

€ 1.400,00

Beschikbaar
Jan Hendriks: 14 01 (zonder titel)

Jan Hendriks: 14 01 (zonder titel)

€ 1.000,00

Beschikbaar
Jan Hendriks: 14 04 (zonder titel)

Jan Hendriks: 14 04 (zonder titel)

€ 1.450,00

Beschikbaar

De Nederlandse Nul-beweging werd gevormd in 1960, door Jan Schoonhoven, Armando, Jan Henderikse, Herman de Vries en Henk Peeters. De groep bestond tot 1965. De werken van de Nul-groep zijn bij uitstek 'anti-schilderkunstig'. Traditionele materialen als verf en steen werden vervangen voor veelal industriële materialen.

In zijn algemeenheid kan gesteld worden dat het werk van Nul zich kenmerkt door:

  • Monochromie: Veelkleurigheid maakt plaats voor gebruik van enkele kleuren, vaak zwart en rood (Armando) en wit (Jan Schoonhoven en Henk Peeters.
  • Herhaling: Nul hield van ritme en regelmaat. Herhaling van gelijkvormige elementen binnen een voorstelling is typisch 'Nul'. Denk hierbij aan de repeterende vormen in de reliefs van Schoonhoven en de reliefs van kurken en centen van Jan Henderikse.
  • Serialiteit: Het authentieke kunstwerk werd door Nul doodverklaard. De moderne tijd en industriële materialen werden daarentegen omarmd. De machinale reproductie van 'kunstproducten' was typisch Nul. Met uitzondering van Jan Schoonhoven maakten alle leden multiples (serieproducten).
  • Directheid van materiaal: Een Nul-werk moest een 'objectief-neutrale weergave van de werkelijkheid' zijn, aldus Jan Schoonhoven. Het handschrift van de kunstenaar moest dan ook zo veel mogelijk worden vermeden. Dit werd onder andere bereikt door 'onbemiddelde presentatie': materialen, vaak objecten, werden zonder bewerking of toevoeging als 'kunstprodukt' gepresenteerd. Hier is duidelijk sprake van een referentie aan de readymade van Marcel Duchamp.